Doel van de lessen
Creatief zijn op een scherm en omgaan met AI-technieken
De nadruk ligt op het wekken van interesse, een veilige introductie met kunstmatige intelligentie en het stimuleren van creativiteit. Het lesmateriaal is eenvoudig aan te passen aan de doelgroep en het begripsniveau om zo een balans te vinden tussen leren, doen en creatief denken. AI en Canva ondersteunen dit proces.
Schermen niet meer als vijand zien
Waarom Schermhelden?

We hebben het vaak over ‘schermtijd’ met een negatieve ondertoon. Maar schermen kunnen juist de sleutel zijn tot creativiteit, ontdekken en maken. Daarom is er Schermhelden.
Het programma is voor kinderen van 8–12 jaar (basisonderwijs) en focust op creativiteit, digitale geletterdheid en presenteren in 8 lessen (of 10×60 minuten).
De leerlijn laat leerlingen creatief denken, verkent schermtechnologie en computationeel denken via prompten (geen codetalen), introduceert AI en Canva en sluit af met presenteren van doordachte eindproducten.
Scholen kunnen Schermhelden inzetten binnen de subsidie Verbetering basisvaardigheden 2025.
Meer informatie?
Lespakket
Inclusief werkboek (20+ pagina’s)
Het Schermhelden-werkboek versterkt de leerdoelen en stimuleert leerlingen om zelfstandig te werken, hun proces te beschrijven en ideeën te schetsen voordat ze digitaal gaan uitwerken.
Ons lespakket
Wat gaan de kinderen leren?
Het Schermhelden lespakket
Schermhelden is ontwikkeld voor groep 5–8. De eerste drie lessen zijn klassikaal op het digibord met oefeningen op papier (digitale creativiteit, media en AI). Daarna werken we in Canva, een veilige, gebruiksvriendelijke online omgeving. In de laatste lessen maken leerlingen een eigen creatief project op tablet of laptop. Ook zonder schoolabonnement is de gratis versie van Canva goed bruikbaar. Er zijn bovendien subsidies beschikbaar. Dit programma sluit aan op de kerndoelen Digitale Geletterdheid (OCW/SLO, juli 2025) met focus op 22A–D en 23A; 23B is beperkt (unplugged/prompt-logica). 24A en 24B vallen buiten dit programma. 24C komt uitsluitend aan bod in de optionele Nepnieuws-module (zie nepnieuws.html).
Het lesprogramma
Het Schermhelden-lespakket bestaat standaard uit 10 lessen van 60 minuten of 8 lessen van 90 minuten. De inhoud is flexibel en aanpasbaar aan de wensen van de school. Klik op een les voor meer informatie.
Les 1
Helden
Kennismaken met creatief denken en technologie via aansprekende uitvinders en makers; leerlingen ontwerpen hun eigen uitvinding.
- Klassikale bingo en gesprek over uitvinders en creatieve oplossingen.
- Individueel: schets/plan van een eigen uitvinding met korte toelichting.
- Reflectie en samenvatting.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal spel en gesprek; activeren van voorkennis en creatief denken.
- Individueel ontwerpen en verwoorden; delen in de groep.
- Korte reflectie op keuzes en uitkomsten.
Kerndoelen
- 22B – Digitale media & informatie (ideeën verzamelen/ordenen en bronnen gebruiken).
- 23A – Creëren met digitale technologie (ontwerpkeuzes, experimenteren en reflectie).
Les 2
Schermhelden
Geschiedenis en werking van schermen; hardware versus software; eerste stap in computationeel denken.
- Klassikale discussie; apps/websites ordenen naar functie.
- Unplugged programmeeropdracht (doolhof/logica).
- Reflectie op wat een ‘slim’ apparaat doet.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal: begrippen en voorbeelden verkennen; kritisch ordenen.
- Oefenen met algoritmisch denken (unplugged).
- Reflectie en taal geven aan strategieën.
Kerndoelen
- 22A – Digitale systemen (functie/gebruik van apparaten en software).
- 22B – Digitale media & informatie (indelen/ordenen; begrippen verkennen).
- 23B – Programmeren (beperkt: unplugged/prompt-logica; geen code).
Les 3
Slimme Schermhelden — AI
Wat is AI en hoe communiceer je duidelijk (met elkaar en met een chatbot)? Kansen, beperkingen en afspraken.
- Voorbeelden en gesprek over AI-toepassingen.
- Groepsopdracht: duidelijke instructies (prompts) schrijven en testen.
- Korte live-interactie met Chat (ChatGPT) en nabespreking.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal: AI-begrippen en voorbeelden; kritisch gesprek.
- In groepen: instructies (prompts) formuleren en vergelijken.
- Reflectie op verantwoord en slim gebruik.
Kerndoelen
- 22D – Artificiële Intelligentie (elementen/toepassingen herkennen; verantwoord interacteren).
- 22B – Digitale media & informatie (evalueren van output/bronverwijzing).
- 23A – Creëren met digitale technologie (prompt-ontwerp & iteratie).
Les 4
Schermtijd — Cursus Canva
Start met Canva: inloggen, interface, objecten, media, tekst, kleuren en tijdlijn.
- Intro en voorbeelden; basisfuncties verkennen.
- Leerlingen oefenen gericht met objecten, media en tekst.
- Korte reflectie: wat heb je toegepast en waarom?

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal: demonstratie en denk-hard bij keuzes.
- Individueel oefenen en toepassen in eigen ontwerp.
- Peer-feedback kort en concreet.
Kerndoelen
- 22A – Digitale systemen (functioneel gebruik van software en bestanden).
- 23A – Creëren met digitale technologie (ontwerpkeuzes en bronvermelding).
Les 5
Creatieve Schermhelden — AI
Prompts schrijven, generatieve beelden maken en Magic Media oefenen; kansen en beperkingen bespreken.
- Korte herhaling en regels/afspraken bij AI.
- Oefenen met prompts en (beeld)resultaten beoordelen.
- Magic Media inzetten in eigen ontwerp.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal: voorbeeldanalyse en criteria formuleren.
- Individueel creëren en verbeteren op basis van feedback.
- Reflectie op originaliteit, brongebruik en effecten.
Kerndoelen
- 22D – Artificiële Intelligentie (toepassingen herkennen; verantwoord interacteren).
- 23A – Creëren met digitale technologie (multimodaal; auteursrecht/credits).
- 22B – Digitale media & informatie (resultaten beoordelen, brongebruik).
Les 6
Duidelijke Schermhelden
Presentaties structureren: verhaallijn, opbouw en visuele elementen combineren.
- Korte herhaling van les 5 en voorbeelden bespreken.
- Structuur kiezen en bouwen aan eigen presentatie.
- Reflectie op helderheid en overtuigingskracht.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikaal: analyse van voorbeeldslides.
- Individueel: bouwen en itereren in Canva.
- Peer-feedback en korte pitch.
Kerndoelen
- 22A – Digitale systemen (presentatiesoftware effectief inzetten).
- 23A – Creëren met digitale technologie (structuur, ontwerpkeuzes, itereren).
Les 7
Muzikale Schermhelden
Audio en voice-over toevoegen; hoe geluid beeld en verhaal versterkt.
- Voorbeelden bekijken en beluisteren.
- Individueel: audio/voice-over toevoegen en testen.
- Reflectie: wat werkt en waarom?

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikale bespreking van voorbeelden en criteria.
- Individueel verfijnen; korte peer-feedback.
- Reflectie op effect van audio.
Kerndoelen
- 22A – Digitale systemen (audio/voice-over toepassen in software).
- 23A – Creëren met digitale technologie (multimodaal ontwerp; reflectie).
Les 8
Showtime — Presenteren!
Verfijnen, presenteren, feedback en afronden.
- Korte herhaling van lessen 6 en 7.
- Individueel afronden en oefenen.
- Presenteren met feedback en reflectie.

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)
Werkvormen
- Klassikale afronding en presentaties.
- Individueel laatste verbeteringen in Canva.
- Reflectie op proces en product.
Kerndoelen
- 22A – Digitale systemen (presenteren/delen van digitale producten).
- 23A – Creëren met digitale technologie (afronden en presenteren van het product; reflectie).
Uitgebreide digibord-visualisaties voor dynamische uitleg
Visueel op het digibord
Schermhelden heeft voor elke les veel digibord-visualisaties en video’s klaarstaan, zodat leerlingen de uitleg kunnen lezen én ervaren. Schermheld-lessen voelen als een live-YouTube-ervaring. Hieronder een indruk.
Creatief aan de slag met kunstmatige intelligentie
Maak, speel en leer met Canva

Canva is ideaal voor Schermhelden: leerlingen maken posters, presentaties, video’s of strips en ontdekken hoe leuk en veelzijdig ontwerpen is. Met functies als Magic Media maken ze op een veilige manier kennis met AI en leren ze spelenderwijs digitale vaardigheden. Dankzij de gratis educatieve versie voor scholen kan elke leerling aan de slag. Lupker helpt desgewenst bij het aanvragen en inrichten van klassen.

Wat heb je nodig?
- Digibord voor klassikale uitleg en presentaties (eigen laptop gaat mee).
- Wifi: online tools en AI-functies werken via internet.
- Schermen: Chromebooks of vergelijkbare apparaten vanaf les 4.
- Canva: gratis aan te vragen (Canva voor educatie), eenvoudig te beheren op klasniveau.
AI als onderdeel van jouw idee
Jouw fantasie! Niks is te gek!

Creatieve Schermhelden!
Werk een creatief idee uit tot een online filmpje met Canva. Het onderwerp kan van alles zijn – jouw fantasie staat centraal.
Met AI-functies vertaal je ideeën naar beelden en combineer je die tot een verhaal.
Leerlingen oefenen vaardigheden die nodig zijn in de digitale wereld: creatief denken, samenwerken en probleemoplossend werken.
In onze lessen leer je je eigen idee om te zetten tot een digitaal filmpje!
Digitale wijsheid
Lupker voor de klas
Mark Lupker presenteert nieuwe media energiek en toegankelijk aan de midden- en bovenbouw.
Mark Lupker (51) is een creatieve allrounder uit Amsterdam met ruim 20 jaar ervaring. Hij werkte bij EMI Music aan online campagnes voor artiesten als André Hazes en Anouk en richtte in 2003 zijn bureau Lupker Creative Services op. Sindsdien werkte hij o.a. voor MTV, Amsterdam UMC en diverse maatschappelijke organisaties.
Tegenwoordig richt Mark zich op video, ontwerp en onderwijs. Hij maakte films voor scholen en BSO’s en ontwikkelde in 2024 het lespakket Schermhelden, waarmee kinderen creativiteit, technologie en AI verkennen.
Meer informatie: www.lupker.nl
