Schermhelden!

Een vernieuwend lesprogramma van 8 lessen voor digitale geletterdheid!

Les 2:  Scherm Helden

duur: 90 minuten digibord met wifi

Leerlingen ontdekken de geschiedenis en functionaliteiten van schermen en leren computationeel denken.

  • Herhaling les 1 en verwachtingen (10 min).
  • Discussie over schermen en functies (20 min).
  • Apps en websites categoriseren (10 min).
  • Uitleg over verschil tussen hardware en software (20 min).
  • Programmeeroefening: poppetje door een doolhof leiden (15 min).
  • Doorwerken aan creatieve ideeën uit de eerste les (10 min).
  • Samenvatting en reflectie (5 min).
naar les 3

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Werkvormen met SLO-leerdoelen:

  • Klassikale introductie: leerlingen begrijpen het concept van Schermhelden (SLO 6, 8).
  • Bingo en discussie: koppelen van uitvinders aan categorieën, stimuleert kritisch en creatief denken (SLO 6).
  • Individuele opdracht: tekenen en beschrijven van uitvindingen, creatief denken en reflectie (SLO 6, 9).

Kerndoelen (SLO)

  • Digitale Geletterdheid Kerndoel 1: Digitale systemen.
  • Digitale Geletterdheid Kerndoel 2: Digitale media en informatie.
  • Digitale Geletterdheid Kerndoel 7: Programmeren.