Schermhelden!

Een vernieuwend lesprogramma van 8 lessen voor digitale geletterdheid!

Les 1: Helden

duur: 90 minuten digibord met wifi

Leerlingen maken kennis met creatief denken, leren verbindingen leggen tussen concepten en ontwikkelen inzicht in technologische toepassingen.

  • Introductie meester Mark en het concept Schermhelden (10 min).
  • Bingo bestaande uit: inspirerende bekende uitvinders en creatieve personen. Bijvoorbeeld: de uitvinder van de eerste computer: Charles Babbage, Coca Cola van John Stith Pemberton, Minecraft door Markus Persson, Social Media van Mark Zuckerberg of de telefoons van Steve Jobs Apple (30 min) en nog veel meer!
  • Korte uitleg over creatief denken met oefeningen (10 min).
  • Leerlingen tekenen en beschrijven hun eigen uitvinding (35 min).
  • Samenvatting en reflectie (5 min).
naar les 2

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Werkvormen met SLO-leerdoelen:

  • Klassikale introductie: leerlingen begrijpen het concept van Schermhelden (SLO 6, 8).
  • Bingo en discussie: koppelen van uitvinders aan categorieën, stimuleert kritisch en creatief denken (SLO 6).
  • Individuele opdracht: tekenen en beschrijven van uitvindingen, creatief denken en reflectie (SLO 6, 9).

Kerndoelen (SLO)

  • Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. Dit sluit aan bij het stimuleren van creativiteit door het verkennen van verschillende uitvinders en kunstenaars.

  • Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. Dit past bij het onderdeel waar leerlingen moeten nadenken over wat creativiteit voor hen betekent en hoe diverse uitvinders en kunstenaars creativiteit in hun werk hebben toegepast.

  • Kerndoel 56 (kennis en waardering voor cultureel erfgoed).

  • Digitale Geletterdheid Kerndoel 6: Creëren met digitale technologie.

  • Burgerschap Kerndoel 4: Maatschappelijke betrokkenheid.